Informatie voor jou als werkgever
Meest gestelde vragen
De regels die gelden op het gebied van arbeidsomstandigheden zijn vastgelegd in de arbeidsomstandighedenwet, de zogenaamde Arbo-wet. In deze wet worden de regels beschreven die de veiligheid en de gezondheid op de werkplek zoveel mogelijk waarborgen. Voor u is het van belang om te weten dat het bedrijf waar u werkt verplicht is u te informeren over de eventuele risico’s op de werkplek. Hiertoe ontvangt u, indien van toepassing, bij aanvang van uw werkzaamheden via Zorgfactory een zogenaamd risico-inventarisatie en -evaluatie. Door ondertekening van uw overeenkomst verklaart u een exemplaar van de risico inventarisatie en -evaluatie te hebben ontvangen. U dient er zelf voor te zorgen dat de informatie ter harte wordt genomen en dat u de instructies ook daadwerkelijk opvolgt.
Wanneer u jonger dan 18 jaar bent, hoeft u geen basisverzekering af te sluiten en betaalt u dus geen nominale premie. In dit geval is het voldoende als uw ouders de (verplichte) basisverzekering hebben afgesloten.
Paspoort
Identiteitskaart
Vreemdelingendocument en bijbehoren (indien van toepassing)
Zorg dat u overdag op uw verpleegadres bereikbaar bent voor een eventueel bezoek van de controleur van de arbodienst. Deze controle kan vanaf de eerste ziektedag plaatsvinden.
Zorg er tevens voor dat u overdag telefonisch bereikbaar bent voor de arbodienst en voor Zorgfactory.
Zorgfactory zou het zeer op prijs stellen als u regelmatig belt met Zorgfactory om te vertellen hoe het met u gaat.
In overleg met Zorgfactory kunt u daarna weer beter gemeld worden bij het bedrijf waar u tot uw ziekmelding werkte zodat u eventueel uw werk kunt hervatten.
Wat moet ik doen wanneer ik niet kan werken?
Hebt u een dringende en/of geldige reden om niet te kunnen werken, laat dit dan zo snel mogelijk weten daar waar u werkzaam bent en aan Zorgfactory. Dat geldt ook wanneer u onverhoopt wilt of moet stoppen met uw werkzaamheden. Wij horen dan graag wanneer en waarom u wilt stoppen. Dit geldt ook indien u tijdelijk niet beschikbaar bent. Wij kunnen dan alle formaliteiten correct verzorgen ten behoeve van de uitschrijving.
Medewerkers in de zorg die contact hebben met patiënten en cliënten krijgen een boostervaccinatie aangeboden.
De boostervaccinatie is bedoeld om bij te dragen aan de continuïteit van de zorg.
De boostervaccinatie moet minimaal 6 maanden na de laatste coronavaccinatie(s) gegeven worden. Heb je corona gekregen na de vaccinatie dan moet er ook 6 maanden zitten tussen de besmetting en de boostervaccinatie.
De boostervaccinatie van zorgmedewerkers start op 19 november 2021.
- Ziekenhuizen vaccineren eigen medewerkers, ambulancemedewerkers, medewerkers van revalidatie instellingen en categorale instellingen, huisartsen en hun medewerkers.
- Medewerkers in de andere zorgsectoren kunnen terecht op GGD- locaties. Zij krijgen hiervoor via het RIVM een uitnodiging. De vaccinaties worden uitgevoerd door mensen uit de hele zorgkolom onder verantwoordelijkheid van de GGD.
- Zorginstellingen die dat kunnen en willen, kunnen ook zelf hun medewerkers prikken.
Voor meer informatie: Boostervaccinatie voor de zorg of www.coronavaccinatie.nl/booster